Ny fremtidsrettet løsning for Brødrene Dahl
Målet er en mer sømløs kundeopplevelse mellom fysisk og digital handel.
«Vi opplever Novanet som svært profesjonelle og kunnskapsrike. I dette prosjektet har deres evne til å være løsningsorientert og samarbeide med en kompleks prosjektorganisasjon vært en suksessfaktor.»
Hilde Heiskel-Hansen
Prosjektleder IT, Brødrene Dahl
Oppgaven
Da de håndholdte terminalene og programvaren som benyttes i Brødrene Dahls 55 servicesentre går ut på dato, ble det besluttet å utvikle en fremtidsrettet løsning: En ny mobilapp slik at kundene kunne benytte sine egne enheter og få en kundetilpasset opplevelse. For å realisere dette ble det bygget ny tjenesteplattform, som skal danne grunnlaget for en robust og skalerbar arkitektur. Målet er en mer sømløs kundeopplevelse mellom fysisk og digital handel.
VVS-grossisten Brødrene Dahl har servicesentre over hele landet hvor kundene kan komme og hente ut varer. Tidligere har de hatt en håndholdt hardware terminal, som rørleggerne bruker i butikken når de handler. Bestillingen blir sendt inn i ERP-systemet som håndterer lagerstyring og fakturering.
Det hastet med å få på plass en ny løsning som erstatter terminalen som går ut på dato. Prosjektleder IT Hilde Heiskel-Hansen ved Brødrene Dahl opplyser at hyllevarene de har sett på, behøvde mye tilpasning.
– Hyllevareløsningene vi så på var i stor grad tilpasset B2C-segmentet, og vi så at det måtte gjøres en rekke justeringer for å passe Brødrene Dahl og B2B-segmentet. I tillegg falt valget på egenutvikling ut fra et ønske om å legge grunnlaget for en mer sømløs kundeopplevelse mellom fysisk og digitale kanaler, sier Heiskel-Hansen.
Teamet
Appen og tjenesteplattformen er utviklet av Novanet sammen med et team, prosjektleder og prosjekteier fra Brødrene Dahl. Northern Beat har stått for brukeropplevelsen og designet til mobilapp og kassasystemet. Novanets samarbeidspartner på app har ledet apputviklingsteamet i India. Et prosjektteam fra Brødrene Dahls eiere i Frankrike har også vært involvert i utviklingsprosessen.
Utfordringen
Den forretningskritiske appen som erstattet de håndholdte terminalene, og en ny tjenesteplattform i Azure ble utviklet og bygget under tidspress. Store datamengder ble flyttet for at API-ene skulle ha tilgang på data. Løsningen er skybasert, med kobling til systemer som er on-premises.
Brødrene Dahl er eid av det franske industrikonsernet Saint-Gobain, som har høye krav til GDPR, personvern og sikkerhet. Løsningen skulle ivareta strenge retningslinjer i forhold til personvern og sikkerhet underveis.
Løsningen
I den nye appen vil rørleggeren kunne registrere seg som bruker, og skanne varer med mobilappen på vei til kassa. Appen er testet av prosjektgruppa, og skal fra mars testes i to pilotbutikker før den gravis rulles ut.
Nå kan rørleggerne bruke sin egen telefon når de handler. Kassemedarbeiderne slipper å logge seg inn i flere systemer, men får én løsning. Kunden vil også kunne sende inn en bestilling til Brødrene Dahl sitt sentrallager og få sin ordrehistorikk rett i appen.
Løsningen består av en mobilapp laget i React Native, og et kassasystem som er skrevet i Vue. Begge benytter APIene i tjenesteplattformen for tilgang til data og funksjonalitet. Dataene hentes fra ERP-systemet, M3. I tillegg hentes produktdata fra InRiver PIM som i 2020 ble implementert av vårt søsterselskap Epinova.
Pilotprosjekt
CTO Lars Alexander Jakobsen i Novanet opplyser at det har vært et pilotprosjekt for hele teamet å sette opp en komplett arkitektur på St. Gobains Azure infrastruktur. Sammen med kollega Lars Sørensen jobbet han særlig med tjenesteplattformen.
– Vi har sparret mye rundt utviklingsmiljøet underveis. Det var mange diskusjoner rundt arkitektur, infrastruktur, bygg og deploy (CI/CD) fra vi begynte å kode til i dag. Jeg synes at vi har fått til en veldig solid og omfattende arkitektur i Azure, som er bygget for høy ytelse og fleksibilitet, sier Jakobsen.
Daglig leder Marianne Wahlstrøm i Novanet er imponert over prosjektprosessen.
– Dette har vært et skoleeksempel av et utviklingsprosjekt med bruk av MVP-teknikk (Minimum Viable Product), og en fantastisk prosjektledelse fra Brødrene Dahl, sier hun.
Neste fase
Tirsdag ble den nye påloggingsløsningen i selve tjenesteplattformen lansert. Løsningen er i startfasen. Nå skal vi høste erfaringer fra kundene etter hvert som den tas i bruk. Neste fase blir å gjøre tilpasninger og legge til ny funksjonalitet basert på kunder og ansattes innspill.
– For oss er dette et strategisk viktig prosjekt med tanke på å bygge en skalerbar og sikker arkitektur, sier Hilde Heiskel-Hansen.
Prosjektledelsen ved Brødrene Dahl er fornøyd med innsatsen fra alle involverte.
– Vi opplever Novanet som svært profesjonelle og kunnskapsrike. I dette prosjektet har deres evne til å være løsningsorientert og samarbeide med en kompleks prosjektorganisasjon vært en suksessfaktor, sier hun.
Ragulan Devarajan, Chief Technology & Operation Officer ved Brødrene Dahl ser fremover:
- Novanet har vært med å bygge en skreddersøm tjenesteplattform som vil være enkel å tilpasse og utvide for fremtidige digitale tjenester. Fundamentet for rask digital utvikling er på plass, og vi ser fram til å samarbeide med Novanet på flere nye innovative digitale tjenester de kommende årene, sier Devarajan.
Teknologi
.NET Core, WebAPI, Vue, React Native, Okta, Azure App Services, Azure Functions, Azure Service Bus, Azure Data Factory, Azure CosmosDB, Azure SQL Database, Azure Management API, Azure Key Vault, Azure Application Insights.