Nordic Corporate Bank

Et tverrfaglig samarbeid

for prosessforbedring hos Nordic Corporate Bank

«Ved å jobbe tverrfaglig og bruke designtenkning som verktøy, var vi i stand til å dykke dypt inn i kundens behov og skape løsninger som virkelig bidro til å forbedre deres tjenester. Samarbeidet mellom ulike fagfelt var nøkkelen til suksess i dette prosjektet.»

Mia

Innovasjons- og tjenestedesigner

Oppgaven

Novanet ble sammen med Northern Beat engasjert av Nordic Corporate Bank (NCB) for å digitalisere deler av deres prosess knyttet til behandling av lånesøknader. Ved å samle et tverrfaglig team ønsket vi å identifisere muligheter for å effektivisere arbeidet, fjerne flaskehalser og øke kvaliteten på leveransene.

Utfordring

NCB hadde behov for detaljert innsikt i nåværende arbeidsprosesser og tekniske behov. Målet var å utvikle en Minimum Viable Product (MVP) og en gjennomføringsplan for å modernisere deres tilnærming og implementere effektive digitale løsninger.

Prosess

Vårt tverrfaglige team, bestående av en erfaren tjenestedesigner fra Northern Beat, en arkitekt/utvikler fra Novanet, samt en domeneekspert fra NCB, gikk sammen om å utføre en grundig analyse av deres eksisterende arbeidsprosesser knyttet til behandling av lånesøknader.

Dette omfattet dybdeintervjuer med representanter fra alle avdelinger i banken og en rekke workshops for å få inngående innsikt i hvordan hver avdeling jobbet og hvilke utfordringer de møtte.

Vi gikk grundig til verks for å forstå de ulike avdelingenes roller og ansvar. Dette ble nøye dokumentert i en Service Blueprint, som er en visuell representasjon av kundereisen og de interne prosessene som støtter den. Service Blueprint ga oss et helhetlig overblikk over prosessen og identifiserte områder der det var rom for forbedring. Ved å avdekke smertepunkter og muligheter for effektivisering, sikret vi at løsningen ikke bare var en digitalisering av eksisterende arbeidsflyt, men en omfattende forbedring av måten banken jobbet på.

Etter å ha identifisert potensielle forbedringer, gikk vi raskt i gang med å utforme en ny og mer effektiv flyt for lånesøknadsprosessen. Dette ble gjort i tett samarbeid med kunden, slik at løsningene kunne testes og justeres kontinuerlig basert på tilbakemeldinger. Denne iterative tilnærmingen bidro til å sikre at løsningen var skreddersydd for bankens behov og utfordringer.

Ved å jobbe tett sammen og å ha fokus på brukerbehov og teknologiske muligheter, kunne vi raskt komme i gang med utviklingen av en Minimum Viable Product (MVP). Denne tilnærmingen ga Nordic Corporate Bank et solid beslutningsgrunnlag rundt prosjektet og sikret at alle interessenter var engasjert og involvert gjennom hele prosessen. Den tidlige involveringen av flere parter bidro til felles forståelse og eierskap til prosjektet, samtidig som den reduserte risikoen for feil og misforståelser.

Løsning

Etter grundig innsikt og analyse samarbeidet teamet om å definere funksjonaliteten som måtte inkluderes i MVP-en.

Vi identifiserte konkrete områder der nye grensesnitt og funksjonaliteter kunne bidra til å optimalisere arbeidsflyten og forbedre brukeropplevelsen for både ansatte og kunder. Dette inkluderte design av skjermbilder og interaksjonsmønstre som skulle gjøre det enklere for brukerne å utføre sine oppgaver raskt og effektivt.

Samtidig utarbeidet vi en plan for implementeringen av disse tiltakene, som tok hensyn til både tekniske og organisatoriske utfordringer. Dette innebar å definere klare milepæler og leveranser, samt å sikre god kommunikasjon og samarbeid mellom alle involverte parter.

Ved å ha innsikt og en detaljert plan på plass kunne vi gå videre med implementeringen av løsningen med trygghet og tillit. Dette bidro til å sikre at prosjektet ble gjennomført på en effektiv og strukturert måte, samtidig som det ble muliggjort rask iterasjon og tilpasning basert på kontinuerlig tilbakemelding og læring fra brukerne.

Kunden

Nordic Corporate Bank tilbyr finansiering og banktjenester til mellomstore bedrifter og deres eiere. De yter finansiering gjennom sikrede investerings-, likviditets- og eiendomslån samt bro- og oppkjøpsfinansieringer. Derese banktjenester inkluderer betalingsformidling, fastrenteinnskudd og bruks-, plasserings-, skattetrekks- depositum- og klientkontoer. Nordic Corporate Bank er medlem av Bankenes sikringsfond som garanterer innskudd opp til to millioner kroner per kunde.