Slik jobber Optin Bank-teamet:

Bygger fremtidens bankløsninger

OPTIN BANK-TEAMET: CTO Bjarne Sørum (t.v.) i Optin Bank setter pris på Novanet-konsulentenes fagkompetanse. Teamet i Optin Bank fra Novanet er: Nils Georg Skutle, Hallstein Brøtan, Jan Ødegård og Kristian Oftedal.

Novanet-konsulentene har stor frihet under ansvar når de bygger bankløsningene til Optin Bank. Slik jobber bankteamet i en bransje som kontinuerlig forbereder seg på det ukjente.

Novanet har fire fullstack-utviklere som blant annet har utviklet OptinPay - en enkel, trygg og kontaktløs betalingsløsning med flere betalingsalternativer og integrasjonsmuligheter. De har bygget en fleksibel arkitektur for mange ulike behov.

Banken har leid inn Novanet-konsulenter til sin utviklingsavdeling. De bygger bankløsningene våre rett og slett, sier Chief Technology Officer (CTO) Bjarne Sørum i Optin Bank.

Førstemann fra Novanet som ble leid inn i banken, Hallstein Brøtan, var på plass i oktober 2019. Kristian Oftedal startet i januar 2020, Nils Georg Skutle i april 2020 og Jan Ødegård i august 2020. Alle er delaktige i alle ledd av systemutviklingen, fra arkitektur, analyse og design, til implementering, testing og operasjonalisering av løsningene.

Høyt tempo

Teamet mottar bestillinger og føringer fra CTO Bjarne Sørum, som har vært med siden bankens oppstart. Han har lang erfaring med å drive softwareutvikling og softwarehus, og har vært i bransjen siden 90-tallet. At utviklingen i Fintech-bransjen er forrykende kan han skrive under på.

– Vi har generelt alltid for liten tid, og skulle alltid ha levert i går. Sånn tror jeg at alle opplever det. Innen betaling, bank og finans er det mye disrupsjon. Plutselig kan det dukke opp en ny forretningsmodell eller løsning. Et ekspempel på dette er Vipps, de introduserte en helt ny betalingsmåte som snudde fullstendig opp-ned på person-til-person betalinger

– Det vi gjør, er å forberede oss på det ukjente – i den grad det er mulig. I praksis prøver vi å lage løsningene så fleksible som mulig, slik at vi kan gjøre endringer. Og da handler det om å ha flinke folk på laget, fastslår Bjarne Sørum.

Initativrikt samarbeid

Nå jobber teamet med byggetrinn 2 i OptinPay, og konseptet Banking-as-a-Service (BaaS). Med BaaS-løsningen OptinPay tilbyr Optin en moderne betalingstjeneste som det er raskt og enkelt å komme i gang med. Teamet har utviklet åpne API-er slik at Optins partnere også kan lage sine egne integrasjoner og skreddersømsløsninger basert på deres data og finansielle tjenester.


– Vi gjør til stadighet forbedringer, utvidelser og blir aldri ferdige. Vi er en bank, men vi driver teknologidelen som om vi var et softwarehus, sier Sørum.

– Hva har fungert best i dette samarbeidet?

– Det beste med å samarbeide med Novanet er deres sterke fagkompetanse. Men det er også en fordel at de er fire stykker fra samme selskap som kjenner hverandre godt. De har en klar og god kommunikasjon og godt miljø i teamet. En annen fordel er at de har tatt eierskap til produktet, og et helhetlig ansvar for alt som lages. For meg er det veldig ålreit, for da trenger jeg ikke å sitte og detaljstyre.

– Teamet er veldig initiativrike. Vi er avhengige av det, fordi at de har en kompetanse som vi ikke har. Og fordi de er så selvstendige og proaktive, har de også en viss frihet til å velge teknologi og hvordan de vil løse ting, tilføyer Bjarne Sørum.

Gjennomtenkte løsninger

Novanets team jobber på en kundefokusert og erfaringsbasert måte. Som teknikere og arkitekter, har de et stort fokus på at de forretningskritiske løsningene og arkitekturen skal være fleksibel og åpen for mange og raske endringer uten å ta for mye risiko, forklarer seniorkonsulent Jan Ødegård i Novanet.

Alt vi lager må være tuftet i kundens behov. Vi lager gode forretningskritiske løsninger. Det er viktig for oss å tenke både som en forhandler og som en idéskaper. Gode, robuste løsninger lager seg ikke selv. Det må være gjennomtenkte løsninger som kan bestå over tid, sier han.

Hva har lykkes best i prosjektet så langt?

Man har et stort tempo fremover, men samtidig anerkjenner banken behovet for å gjøre ting riktig, modulært og utvidbart, sier Ødegård.

Er det viktig å være seniorutviklere med tung erfaring når dere får mye frihet under ansvar?

– Utvilsomt ja. Det ville ikke ha fungert med tre juniorer og en senior for eksempel. Vi jobber ikke nødvendigvis med tung teknologi her, men riktig arkitektur og riktige prosesser. Vi gjør mye som krever mer tenkning og design enn utvikling. Dette er typiske egenskaper som man tilegner med erfaring

Korte kommunikasjonsveier

Teamet løser oppgaver løpende, og møter ledelsen etter behov. Novanet-teamet består av sterke lagspillere, som er «brutalt ærlige» når de sparrer. Det er korte kommunikasjonsveier i banken.


– Vi fire som jobber hos Optin Bank har jobbet sammen i Novanet i mange år, og kjenner hverandre godt. Derfor har vi nok følt det friere å kunne stille utfordrende spørsmål til hverandre. Vi må gi tydelige tilbakemeldinger, og si fra når noe ikke er bra nok. Og overfor banken er det viktig å stille gode spørsmål, tenke helhet og være proaktive, sier Jan Ødegård.

Nils Georg Skutle forteller at teamet i starten satt i et rom med en stor tavle, med gode forhold til å tegne og tenke sammen. Dette har de videreført på hjemmekontorene. Teamet bruker ofte videochat, Slack og boards når de snakker, kjører code review og diskuterer løsninger.

Hva synes du har vært mest spennende med prosjektet?

Det er alltid interessant å utvikle ting som folk kommer til å bruke og like. Muligheten til å lage nye ting er morsomt. For min del, så synes jeg at det å jobbe med noe nytt har vært spennende. Og så er det hyggelig å jobbe sammen med folk jeg kjenner, sier Nils Georg Skutle.