Med CRM-data på farten

Vi er veldig fornøyd med hvordan dette prosjektet har utviklet seg og med så bra resultat!

Cathrin Helland Solhaug
Avdelingsdirektør Digitale Plattformer, Kommunikasjon

 
Utfordringen

Tilgjengeliggjøring av medlemsinformasjon. NHO har data om sine medlemmer lagret i Microsoft Dynamics CRM. De ønsket å tilgjengeliggjøre disse dataene, på mobile plattformer, og på en sikker måte.

Slagplan

Mobiltilpasset webapplikasjon. Etter noen avklaringsmøter ble vi enig om å lage en mobiltilpasset webapplikasjon med et raskt og brukervennlig søk i medlemsdatabsen, via EpiServer Find.

Slik jobbet vi

Samarbeid. NHO hadde selv gjort en del tankearbeid på utformingen av den nye webapplikasjonen, men de ønsket at en interaksjonsdesigner fra Northern Beat kvalitetssikret og forbedret brukervennligheten i interaksjonsdesignet og designet.

I parallell med designarbeidet jobbet en utvikler tett med NHOs egen IT-avdeling for å sette opp en webapplikasjon som, via EpiServer Find, snakket med medlemsdatabasen i CRM-systemet.

NHO utviklet selv tjenester for å kommunisere med CRM, mens Novanet sydde disse sammen og presenterte innholdet i en responsiv webapplikasjon. Opprinnelig spesifikasjon og design utviklet seg underveis. Noe som ble håndtert, og førte til et bedre resultat.

Utfordringer underveis

Indeksering. Vi møtte på noen tekniske utfordringer i forbindelse med indeksering av data i Episerver Find. Men dette løste seg raskt med god kommunikasjon mellom NHO og Novanets utviklere.

Resultat

Måloppnåelse. I desember og januar bygde vi løsningen som ble lansert i begynnelsen av februar. Alle NHOs ansatte kunne da ta i bruk en ny og moderne webapplikasjon for mobil, hvor de raskt og enkelt kan finne medlemsbedrifter med kontaktpersoner. Søket er presist og effektivt, og det er intuitivt og enkelt å navigere i søkeresultatene. Når en bedrift er valgt kan den raskt lokaliseres ved hjelp av en kart-integrasjon. Brukerne kan også sende tips og info om medlemsbedrifter inn i CRM-systemet. NHO rapporterer at løsningen er rask og effektiv – de ansatte får akkurat det de er på jakt etter.

- Det var moro å jobbe med NHO som hadde en så krystallklar visjon for prosjektet. Lars Jakobsen Seniorkonsulent i Novanet

Videre plan

Utvidelser. NHOs ansatte er så fornøyd med sitt nye verktøy og det er allerede kommet inn flere ønsker for videreutvikling av applikasjonen. Produkteieren vurderer fortløpende ønskene og melder at det vil komme mange spennende utvidelser allerede i 2015.

 

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO)
Oppdragsgiver til dette prosjektet

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO): NHO er den største interesseorganisasjonen for bedrifter i Norge. Medlemsbedriftene er privat- og offentlig eide virksomheter som driver næring i konkurranseutsatte markeder.